Asigurarea RCA va avea un preț mai mare în 2022, având în vedere că reparațiile realizate pe RCA sunt din ce în ce mai scumpe. Cifrele BAAR indică o scumpire cu cel puțin 7,5%.
În fiecare an, tarifele polițelor pentru asigurarea RCA sunt mai scumpe decât în anul următor. Companiile de asigurări motivează aceste scumpiri prin creșterea cheltuielilor de reparații, a cursului euro, inflație sau pur și simplu o rată mai mare a daunelor, care scad din profitul asiguratorilor. Aproape de fiecare dată când aflăm că asigurătorii se plâng de condiții potrivnice pe piață, e sigur că urmează scumpiri ale polițelor RCA.
Este și motivul pentru care statistica publicată recent de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR) nu este una nevinovată, ci una care va fi folosită ca justificare a unor majorări de tarife. Cei de la BAAR sunt destul de clari în privința acestor majorări: costurile de reparație a mașinilor au crescut cu 7,5% de la începutul anului.
BAAR anunță o creștere semnificativă a prețului pieselor de schimb pentru fiecare dintre mărcile analizate. Cea mai mare creștere a avut loc în cazul mărcii Volkswagen (+12,9%), urmată de Ford (+9,5%), Dacia (+6,3%) și Opel (+1,3%). În medie, creșterea prețului unui reper înlocuit într-un dosar de daună la reparator a crescut cu 7,5%, în luna iunie 2021 față de decembrie 2020.
Potrivit sursei citate, cea mai mare pondere într-o reparație o dețin piesele înlocuite (67% la reparator autorizat de importator de autovehicule, respectiv 63% la un reparator autorizat RAR), urmată de materialele de vopsitorie (13% la reparator autorizat de un importator de autovehicule, 14% la un reparator autorizat RAR).
În ceea ce privește materialele de vopsitorie, analiza BAAR a scos în evidență o creștere semnificativă a prețului acestora, respectiv cu 8,6% în luna iulie 2021, față de luna iunie 2020, de la 1.077 lei (fără TVA) la 1.170 lei (fără TVA).
Domeniul asigurărilor RCA este unul dintre cele mai sensibile pentru șoferii români. Autoritățile încearcă să găsească echilibrul fragil al relației dintre asiguratori, care vor să plătească cât mai puțin pe reparații, service-uri, care vor să câștige cât mai bine din reparații și clienți, care vor să plătească cât mai puțin pe polițele de asigurare RCA.
În acest moment, piața RCA este blocată într-o spirală autodistructivă din care cel mai mult de suferit au șoferii. Aceștia nu sunt cu totul nevinovați, dat fiind că situația a fost generată de vânarea celor mai mici tarife pentru polițele RCA. Este modelul de business al celor mai reclamate societăți de asigurări – vând cele mai ieftine polițe dar și cele mai proaste servicii. Apoi presează service-urile să repare ieftin și de mântuială și pe șoferi să aștepte vreme îndelungată pentru plata despăgubirilor.
Pentru a contracara aceste tendințe, Autoritatea de Supraveghere Fiscală intenționează să schimbe piața prin introducerea polițelor cu decontare directă. Măsura va stopa alegerea celui mai mic preț, pentru că șoferii vor fi ei beneficiarii poliței și vor fi atenți și la calitatea serviciilor. Din păcate, această propunere a rămas la stadiul de propunere.
sursa: Agerpres